Duurzaam Ondernemen, een must!
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is een integrale visie op ondernemerschap, waarbij men waarde creëert op ecologisch, economisch en sociaal gebied. Ook wij bij Alertis richten onze activiteiten bewust op het toevoegen van waarde op deze 3 vlakken.
De Verenigde Naties heeft hierbij zeventien duurzame ontwikkelingsdoelen opgesteld waarop ieder van ons kan werken. Dit zijn wereldwijde doelstellingen die ervoor moeten zorgen dat we evolueren in de richting van duurzame ontwikkeling. Deze doelstellingen, ook wel de Sustainable Development Goals (SDGs) genoemd, kunnen worden onderverdeeld in vijf grote thema’s: People, Planet, Prosperity, Peace en Partnership.
Kortom gezegd is het eigenlijk de bedoeling om sociale en ecologische doelen te stellen die aansluiten bij onze expertise en daar de meeste toegevoegde waarde te creëren. Hierbij proberen we om de negatieve impact van de waardeketen te beperken en gaan we maximaal inzetten op een positieve impact op de maatschappij.
Tegenwoordig is maatschappelijk verantwoord ondernemen niet langer een trend, maar een noodzaak. Dus ook wij vinden het belangrijk om hier steeds aandacht aan te geven. Duurzaam ondernemen zit in zeker zin al in onze identiteit. Zo bieden wij onze werknemers fietslease aan, investeren we in hybride wagens en oplaadpunten, is ons hoofdkantoor voorzien van zonnepanelen, zetten we volop in op opleidingen voor ons personeel, sponsoren we lokale sociale initiatieven en hanteren we de digitale handtekening voor het voltooien van onze servicecontracten.
Onze inspanningen rond Duurzaam Ondernemen werden beloond met het Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO) – certificaat. Het afgelopen jaar hebben we minimaal 10 acties gelinkt aan duurzaamheidsthema’s en de 17 duurzaamheidsdoelstellingen van de VN (SDG’s). Enkele van onze acties:
- Het uitvoeren van een cybersecurity verbetertraject
- De invoering van Fitcoins
- Het verder digitaliseren van onze HR processen
- Het inzetten op remote access
- Verder implementeren van de digitale handtekening via DocuSign
- De QR-codes op de beveiligingsinstallaties
- …
Als innovatief bedrijf is het een must om hier verder aandacht voor te hebben. Het komende jaar zullen we daarom opnieuw deelnemen aan het VCDO en nogmaals de uitdaging aangaan om binnen één jaar 10 actiepunten te realiseren op vlak van duurzaam ondernemen.
De 5P’s van Duurzaam Ondernemen
People
We creëren een veilige en gezonde werkplek voor onze werknemers (o.a. geconcretiseerd door het behalen van het VCA** certificaat), zorgen ervoor dat iedereen dezelfde kansen krijgt, investeren in opleidingen en hebben een LMRA (= Laatste Minuut Risico Analyse) geïmplementeerd die onze techniekers telkens in het achterhoofd houden. Nieuwe medewerkers worden uitgebreid onthaald en krijgen een jobcoach waarbij ze te allen tijde terecht kunnen. Een intense teamspirit is één van de basiswaarden van Alertis en doorheen het jaar zijn er verscheidene initiatieven om dit te onderbouwen (drinks, uitstap, deelname aan een loop- , voetbal- of wielerwedstijd, …).
Planet
We investeren in duurzaam vervoer en voorzien hiervoor ook de nodige oplaadpunten aan het kantoor. Daarnaast hebben onze werknemers de mogelijkheid tot fietslease. De dienstverplaatsingen van onze techniekers proberen we te plannen zodat een minimum in aantal gereden kilometers wordt bereikt. De individuele reporting van het track & trace systeem in de wagens draagt bij tot een veilige, maar ook zuinige verplaatsing.
Prosperity
We zetten optimaal in op innovatie, rekening houdende met de economische effecten die dit met zich meebrengt op de omgeving. Zo zijn we van start gegaan met ons eigen Safespace platform als besparende en bedrijfszekere IoT oplossing. Dit platform laat toe om door middel van preventief onderhoud de “total cost of ownership” van een installatie te verlagen en levensduur ervan te verlengen.Ondertussen maken we ook gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen (zonne-energie).
Peace
Een goede dialoog tussen de werknemers en de werkgever is één van onze waarden (transparante communicatie). De waarden die bij de identiteit van Alertis horen, zijn bij al onze medewerkers gekend en binnenkort wordt hiervoor een Code of Conduct opgesteld. Ook hechten we veel waarde aan de klantentevredenheid en hebben we een procedure voor de klachtenbehandeling.
Partnerships
We hebben enkele intense langdurige partnerships met leveranciers / producenten, zoals Limotec (Halma Group), Honeywell, Nedap, Avigilon die zich o.a. vertalen in regelmatige productfeedback, terugkerende klanten en het samenwerken rond grote projecten. Onze medewerkers volgen in dit kader verschillende opleidingsprogramma’s in binnen- en buitenland om het serviceniveau hoog te houden. Ook aan onze klanten beloven we, aan de hand van specifieke SLA’s, een snelle en langdurige 24 x 7 bijstand waarbij we een “partner in life” proberen te zijn voor de veranderende behoeften van onze klanten.