Algemene verkoopsvoorwaarden

1. Toepasselijkheid Algemeen Voorwaarden

1.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes van Alertis (met zetel te 8800 Roeselare, Kruisboommolenstraat 13, ingeschreven in de KBO onder het nummer 0448.987.264), op alle contracten die zij met haar klanten sluit, en op alle rechtsverhoudingen tussen Alertis en de Klant (de rechtspersoon of natuurlijke persoon die een bestelling plaatst of een Service Contract afsluit bij Alertis).

1.2 De Klant verzaakt onherroepelijk en volledig aan de toepassing van zijn eigen Algemene en Bijzondere Voorwaarden, zelfs indien daarin is bepaald dat alleen die voorwaarden van toepassing zijn en zelfs indien deze voorwaarden niet uitdrukkelijk door Alertis zijn geprotesteerd.

1.3 Alertis behoudt zich het recht voor om de Algemene Voorwaarden te wijzigen. Deze wijzigingen zullen in werking treden mits het ter kennis brengen van de wijzigingen aan de Klant minstens één (1) maand voor de inwerkingtreding van de wijzigingen. Indien de wijziging een substantieel nadeel voor de Klant oplevert, heeft de Klant het recht om het Service Contract kosteloos te beëindigen binnen (30) dertig dagen na kennisgeving. Wijzigingen zullen in overeenstemming zijn met de beginselen van redelijkheid en billijkheid.

2. Offertes en bestellingen

2.1 Iedere door Alertis verstrekte offerte is geldig gedurende één (1) maand vanaf de datum van uitgifte, tenzij anders vermeld in de offerte. Na één (1) maand vervalt de offerte automatisch, zonder dat hiervoor een afzonderlijke kennisgeving vereist is. Indien de Klant na de vervaldatum alsnog beroep wenst te doen op de offerte, behoudt Alertis zich het recht voor om de voorwaarden, prijzen en beschikbaarheden opnieuw te evalueren en aan te passen.

3. Prijzen en betalingen

3.1 De prijzen opgegeven door Alertis zijn uitgedrukt in euro en zijn exclusief eventuele belastingen, verpakkings-, transport- en leveringskosten.

3.2 De verplichte Recupel-bijdrage dekt uitsluitend de administratie- en rapportagekosten van Recupel en omvat niet de kosten voor inzameling en verwerking. Eventuele bijkomende kosten voor afvalverwerking zijn steeds ten laste van de Klant en kunnen niet worden verhaald op Alertis.

3.3 Voor zendingen binnen België geldt volgende regeling:

  • Leveringen met een factuurwaarde vanaf € 1.000,00 netto worden franco geleverd, waarbij de transportkosten door Alertis worden gedragen;
  • Voor leveringen met een factuurwaarde van minder dan € 1.000,00 netto wordt een verzendingskost van € 20,00 (exclusief BTW) aangerekend aan de Klant.

3.4 Alle facturen van Alertis zijn betaalbaar binnen de 30 (dertig) dagen na verzending van de factuur. Alle betalingen dienen te worden gedaan in euro, zonder enige inhouding of verrekening en waarbij uitsluitend de Klant verantwoordelijk is voor de kosten die verband houden met de betalingstransactie.

3.5 Voor ieder bedrag dat niet betaald is op de vervaldag heeft Alertis van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling recht op betaling van een interest die gelijk is aan de toepasselijk wettelijke rentevoet voor betalingsachterstand bij handelstransacties (wet van 2 augustus 2002) vermeerderd met een forfaitaire vergoeding voor administratieve kosten en invorderingsmaatregelen gelijk aan 15 % van het openstaande bedrag, met een minimum van € 125,00 per factuur, onverminderd het recht van Alertis om vergoeding te vorderen voor de door haar werkelijk geleden schade en gedragen kosten.

3.6 Het niet betalen van een factuur op de vervaldatum, een verzoek tot gerechtelijke reorganisatie (minnelijk of gerechtelijk), een aanvraag tot betalingsuitstel, of enig ander feit dat duidt op het betalingsonvermogen van de Klant, maakt het volledige openstaande saldo van alle facturen, inclusief nog niet vervallen facturen, van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling onmiddellijk opeisbaar.

4. Leveringen

4.1 Eventuele leveringstermijnen zijn niet essentieel en worden slechts bij wijze van inlichting verstrekt. Alertis is niet aansprakelijk voor enige vertraging inzake de levering van Goederen of Diensten, noch voor enige vergoeding in dat verband.

4.2 Alertis behoudt zich het recht voor om bestellingen gefaseerd te leveren. De gefaseerde levering geeft de Klant niet het recht om zijn betalingsverplichtingen op te schorten. Evenmin mag de Klant de betaling van vervallen facturen afhankelijk stellen van de werking of plaatsing van de toestellen.

5. Technische inverventies

5.1 Elke interventie in verband met een technische herstelling heeft uitsluitend betrekking op het door de Klant gemelde defect of storing. Tijdens dergelijke interventies wordt geen volledige controle van de Installatie uitgevoerd. Alertis wijst dan ook alle verantwoordelijkheid af voor schade die voortvloeit uit andere, niet gemelde gebreken die mogelijk aanwezig zijn in de Installatie. Iedere gevraagde herstelling wordt uitgevoerd onder dit voorbehoud.

6. Klachten en terugzending

6.1 De Klant moet alle afwijkingen, zoals kwantitatieve tekortkomingen en/of zichtbare gebreken van de geleverde Goederen, uiterlijk binnen 8 (acht) dagen volgend op hun ontvangst of plaatsing per aangetekend schrijven melden aan Alertis. Alle andere (verborgen) gebreken dienen per aangetekend schrijven te worden gemeld binnen 8 (acht) dagen na hun ontdekking en binnen een periode van 6 (zes) maanden vanaf de datum van de levering of plaatsing. De melding dient een gedetailleerde en nauwkeurige opsomming van de vermeende gebreken te bevatten, inclusief bewijsstukken van de gemelde gebreken en een verwijzing naar het factuurnummer of, indien dit ontbreekt, naar de verzendnota. Na verloop van deze termijn worden de geleverde Goederen geacht te voldoen aan de geplaatste bestelling en wordt iedere aansprakelijkheid van Alertis met betrekking tot de geleverde Goederen uitgesloten.

6.2 Terugzending van Goederen wordt slechts toegestaan mits voorafgaande schriftelijke toestemming van Alertis. Enkel Goederen in goede staat en in hun oorspronkelijke verpakking kunnen teruggezonden worden. Goederen die gebruikt, beschadigd of onvolledig zijn, kunnen naar keuze van Alertis, worden geweigerd of op kosten van de Klant worden teruggestuurd, of er wordt een minwaarde aangerekend van minstens 20 (twintig) % van de prijs van de teruggezonden Goederen.

6.3 Het risico en de kosten verbonden aan de retourzending, inclusief transport- en verpakkingskosten, zijn ten laste van de Klant. Indien de retour voldoet aan de voorwaarden opgenomen in deze Algemene Voorwaarden zal Alertis de Goederen vervangen en de kosten verbonden aan de retourzending terugbetalen mits de Klant bewijs van deze kosten verstrekt.

7. Verplicht Preventief onderhoud & Service Contract

7.1 De goede werking van veiligheidsinstallaties, zoals brandalarmen, vereist regelmatig onderhoud, minimaal één keer per jaar. Alertis biedt hiervoor een service contract aan dat de nodige onderhouds- en controlewerkzaamheden garandeert om de optimale werking en betrouwbaarheid van de Installatie te waarborgen.

7.2 De Klant erkent en aanvaardt dat het aangaan van een service contract essentieel is voor de voortdurende goede werking van de Installatie. Indien de Klant geen service contract afsluit, doet de Klant uitdrukkelijk en onherroepelijk afstand van enige aanspraak tegen Alertis met betrekking tot gebreken, storingen, schade of het niet naar behoren functioneren van de Installatie. Deze afstand van aansprakelijkheid geldt voor alle vormen van schade, ongeacht de aard of omvang ervan, inclusief schade voortvloeiend uit technische defecten, nalatigheid of enige andere oorzaak.

7.3 Het is de uitsluitende verantwoordelijkheid van de Klant om ervoor te zorgen dat het Preventief Onderhoud van de Installatie plaatsvindt conform de geldende voorschriften en normen. Alertis kan niet aansprakelijk worden gesteld voor enige vorm van schade (ook gevolgschade) als gevolg van het ontbreken van het Preventief Onderhoud of het niet naleven van de onderhoudsverplichtingen door de Klant.

8. Waarborgen

8.1 Alertis biedt een garantie van één (1) jaar op de door haar geleverde Goederen en/of Diensten, te rekenen vanaf de datum van levering of plaatsing, afhankelijk van wat eerst plaatsvindt.

8.2 Elke waarborg door Alertis is uitgesloten (i) indien de Goederen gebruikt of bediend zijn in strijd met het overeengekomen gebruik en/of niet voor de doeleinden waarvoor zij zijn ontworpen en/of indien de Klant niet aantoont dat zij gebruikt of bediend werden in overeenstemming met de richtlijnen van Alertis alsook (ii) indien de Goederen door de Klant verwerkt, bewerkt of gewijzigd werden zonder voorafgaande, schriftelijke toestemming van Alertis. Alertis geeft geen waarborg en wijst elke aansprakelijkheid af voor Diensten of Goederen die worden verstrekt door derden, inclusief onderaannemers, die op verzoek van de Klant bij de uitvoering van de bestelling/offerte worden betrokken en de Klant zal Alertis schadeloosstellen voor alle verliezen, schade en kosten die Alertis uit hoofde van dergelijke betrokkenheid lijdt.

9. Aansprakelijkeheid

9.1 De verbintenissen van Alertis zijn, in de mate dat dit wettelijk is toegelaten, steeds inspanningsverbintenissen.

9.2 Alertis is niet aansprakelijk voor gevallen van overmacht, waarbij onder overmacht wordt verstaan elke gebeurtenis die buiten de macht van Alertis ligt en die zij redelijkerwijs niet kon voorkomen en die de uitvoering van het Service Contract door Alertis onmogelijk maakt of ernstig bemoeilijkt.

9.3 Voor zover toegestaan door het toepasselijk recht, is Alertis slechts aansprakelijk voor grove en opzettelijke fouten en niet aansprakelijk voor enige incidentele, speciale of gevolgschade (zoals productieverlies, verlies van gebruik, verlies van orders of winst- of inkomstenderving) die de Klant zou lijden. De schadevergoeding waartoe Alertis eventueel gehouden is tegenover de Klant is beperkt tot 2.500.000,00 EUR per jaar voor alle mogelijke schadegevallen.

9.4 Behoudens in geval van opzettelijke of zware fout van Alertis, vrijwaart de Klant Alertis voor, en neemt de Klant de leiding over, eventuele vorderingen, eisen en rechtsgedingen van welke aard ook die een derde instelt of inleidt tegen Alertis en die rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg zijn van, of verband houden met, de installaties van derden op de locatie van de Klant. Het is aangewezen dat de Klant zich passend verzekert tegen dit risico, met een vrijwaring voor Alertis.

9.5 In het geval dat Alertis handelt in overeenstemming met de instructies van de Klant, of dat Alertis op verzoek van de Klant afwijkt van enige toepasselijke wettelijke bepaling, enige norm of kwaliteitscertificaat (waaronder norm NBN S21-100 deel I voor branddetectie en Incert voor inbraakdetectie of camerabewaking), draagt de Klant hiervoor en voor de gevolgen hiervan uitsluitende aansprakelijkheid en zal hij Alertis vrijwaren tegen alle vorderingen, eisen of rechtsgedingen van welke aard ook, die een derde instelt of inleidt tegen Alertis en die rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg zijn van, of verband houden met de bedoelde afwijking, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, alle schadevergoedingen, kosten of vergoedingen die in verband met dergelijk(e) vordering, eis of geding ten laste zouden worden gelegd van Alertis.

9.6 Alertis en de Klant komen uitdrukkelijk overeen dat artikel 6.3, §2, lid 1 Burgerlijk Wetboek niet van toepassing is. De Partijen sluiten de toepasselijkheid van de wetsbepalingen inzake buiten contractuele aansprakelijkheid tussen de benadeelde en de hulppersoon (incl. werknemers) van Alertis uit, waardoor de Klant de hulppersonen van Alertis niet rechtstreeks zal kunnen aanspreken. De Klant zal hiervoor dus steeds Alertis moeten aanspreken. Ook de buitencontractuele aansprakelijkheid van Alertis t.a.v. de Klant wordt uitdrukkelijk uitgesloten.

10. Zekerheden

10.1 Ongeacht de overeengekomen betalingsvoorwaarden, behoudt Alertis zich het recht voor om van de Klant voldoende zekerheid voor betaling te eisen indien objectieve aanwijzingen twijfel doen rijzen over de kredietwaardigheid van de Klant. Dergelijke aanwijzingen kunnen onder meer voortvloeien uit jaarrekeningen, laattijdige betalingen of het niet nakomen van afbetalingsplannen. Indien de Klant hier niet binnen de gestelde termijn aan voldoet, wordt hij onmiddellijk geacht in verzuim te zijn, in welk geval Alertis het recht heeft om de bestelling te annuleren/ontbinden en zijn schade op de Klant te verhalen. De ontbinding doet geen afbreuk aan de vergoedingen die de Klant aan Alertis verschuldigd is op de datum van de tekortkoming.

10.2 In geval van twijfel over de kredietwaardigheid van de Klant heeft Alertis steeds het recht om (verdere) levering/uitvoering te weigeren, tenzij de Klant voorafgaand aan de levering/uitvoering volledige betaling verricht of een voor Alertis aanvaardbare zekerheid stelt.

11. Eigendomsvoorbehoud en overgang van risico

11.1 Alertis behoudt, in de ruimste zin toegestaan onder het Belgisch recht, het eigendomsrecht op alle geleverde Goederen. Tot aan de volledige betaling (van de hoofdsom en alle kosten, interesten, belastingen, etc.) mag de Klant deze Goederen niet verkopen, wijzigen of plaatsen, en mag Alertis te allen tijde en naar eigen inzichten deze Goederen opnieuw in bezit nemen, dit zonder voorafgaande ingebrekestelling en met uitsluiting van elke vordering tot schadevergoeding van de Klant.

11.2 De Goederen reizen op risico van de Klant.

12. Verzekering

12.1 Alertis bevestigt dat zij een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid heeft onderschreven waarvan de Klant op eerste verzoek een certificaat zal van kunnen ontvangen.

12.2 Het bestaan van het Service Contract ontslaat de Klant niet van enige wettelijke verplichting of van enige plicht tot zorgvuldigheid inzake het onderschrijven van verzekeringen in verband met zijn activiteiten, waaronder het afsluiten van de nodige aansprakelijkheids- of schadeverzekeringen met redelijkerwijs voldoende dekking rekening houdende met de aard en de omvang van zijn activiteiten. Bij gebreke van het afsluiten van dergelijke verzekeringen door de Klant, zal Alertis in elk geval ontslagen zijn van enige verplichting tot schadevergoeding ten belope van het bedrag dat gebruikelijk door dergelijke verzekeringen wordt gedekt, welke schade alleszins ten laste van de Klant zal vallen en de Klant Alertis zal vrijwaren ten aanzien van alle vorderingen van derden die uit dien hoofde ten aanzien van Alertis zouden worden ingesteld.

12.3 De Klant is verplicht om, voor de duur van werken of Diensten die door Alertis worden uitgevoerd, een afstand van verhaal op te nemen in haar brandverzekering voor de locatie waar de werken plaatsvinden. Deze afstand van verhaal moet van toepassing zijn op schadebedragen boven € 2.500.000,00. Alertis gaat ervan uit dat de Klant deze clausule tijdig heeft laten opnemen in haar brandverzekering, en dit vóór aanvang en gedurende de volledige looptijd van de werken of het Service Contract. Op eenvoudig verzoek van Alertis dient de Klant een schriftelijk attest van haar brandverzekeraar voor te leggen als bewijs dat de afstand van verhaal correct is opgenomen. Onder geen beding kan Alertis aansprakelijk worden gesteld voor enige schade boven € 2.500.000,00, ongeacht de oorzaak of toerekenbaarheid.

13. Voorwerp van het Service Contract

13.1 Voorwerp
Het Service Contract heeft uitsluitend tot voorwerp de Diensten vermeld in de Bijzondere Voorwaarden van het Service Contract (Artikel 2). Telecommunicatielijnen en de elementen die aan de Installatie vreemd zijn, maken geen voorwerp van de Diensten uit. Alertis biedt de volgende Diensten aan:

13.2 Beheer van het klantendossier
Deze Dienst houdt in dat Alertis volgende gegevens in haar dossier up-to-date bijhoudt: alle administratieve klantengegevens, alle technische gegevens met betrekking tot de samenstelling van de Installatie, alle gegevens met betrekking tot de programmatie, een digitale back-up van de programmatiefile (indien technisch mogelijk), de interventiehistoriek van de Installatie.

13.3 De Telefonische Assistentie 24x7
Deze Dienst houdt in dat Alertis, 24 uur per dag, 7 dagen op 7 telefonisch beschikbaar is om aan de Klant vanop afstand bijstand te verlenen aangaande vragen over de Installatie en/of het oplossen van storingen. De permanentiedienst is tevens elektronisch bereikbaar via de website www.alertis.be tijdens de werkdagen (maandag tot en met vrijdag, met uitsluiting van brug- en feestdagen) binnen de kantooruren (van 8u00 tot 16u30).

13.4 Het Periodiek Preventief Onderhoud – Algemeen kader
Het Periodiek Preventief Onderhoud ter plaatse vindt plaats uitsluitend tijdens de kantooruren (maandag tot en met vrijdag van 8u00 tot 16u30, met uitsluiting van brug-en feestdagen). Alertis deelt de datum waarop het Periodiek Preventief Onderhoud ter plaatse plaatsvindt minstens 7 dagen op voorhand aan de Klant op het e-mailadres van de Klant vermeld in de Bijzondere Voorwaarden.
Alertis stelt na het Periodiek Preventief Onderhoud ter plaatse een genummerde en gedateerde interventiebon op met een overzicht van de uitgevoerde of gesignaleerde bijzondere prestaties en maakt die over aan de Klant samen met een attest dat bevestigt dat de Installatie werd gecontroleerd en, in voorkomend geval, dat de Installatie naar behoren functioneert. Het attest zal gebeurlijke opmerkingen van Alertis en/of de Klant aangaande de Installatie vermelden, waaronder de eventuele vastgestelde incidenten.
Het Periodiek Preventief Onderhoud sluit niet uit dat de Installatie tussen twee opeenvolgende preventieve onderhoudsbeurten storingen en/of ontregelingen kan vertonen en Alertis verstrekt geen enkele garantie aangaande de werking van de Installatie tussen twee opeenvolgende preventieve onderhoudsbeurten in.
De concrete invulling van het Periodiek Preventief Onderhoud ter plaatse is afhankelijk van het type installatie en wordt nader toegelicht in de onderstaande artikels en bijhorende datasheets.

13.4.1 Het Periodiek Preventief Onderhoud ter plaatse van de branddetectie
Zie detailomschrijving in volgende datasheet SC - Periodiek Preventief Onderhoud Branddetectie.

13.4.2 Het Periodiek Preventief Onderhoud ter plaatse van de blusinstallatie(s)
Zie detailomschrijving in volgende datasheet SC - Periodiek Preventief Onderhoud Blusinstallatie(s).

13.4.3 Het Periodiek Preventief Onderhoud ter plaatse van de beveiligingsbeheersystemen
Zie detailomschrijving in volgende datasheet SC - Periodiek Preventief Onderhoud PSIM.

13.4.4 Het Periodiek Preventief Onderhoud ter plaatse van de inbraakdetectie
Zie detailomschrijving in volgende datasheet SC - Periodiek Preventief Onderhoud Inbraakdetectie.

13.4.5 Het Periodiek Preventief Onderhoud ter plaatse van de camerabewaking
Zie detailomschrijving in volgende datasheet SC - Periodiek Preventief Onderhoud Camerabewaking.

13.4.6 Het Periodiek Preventief Onderhoud ter plaatse van de gasdetectie
Zie detailomschrijving in volgende datasheet SC - Periodiek Preventief Onderhoud Gasdetectie.

13.4.7 Het Periodiek Preventief Onderhoud ter plaatse van de toegangscontrole
Zie detailomschrijving in volgende datasheet SC - Periodiek Preventief Onderhoud Toegangscontrole.

13.5 Het Curatief Onderhoud ter plaatse
Het Curatief Onderhoud houdt in dat Alertis zich ertoe verbindt om, in geval van een storing aan de Installatie die zich voordoet tussen twee preventieve onderhoudsbeurten in het kader van het Periodiek Preventief Onderhoud ter plaatse, tussen te komen conform de overeengekomen Service Level Agreements (SLA’s), met het oog op het verhelpen van de storing en het opnieuw in werking stellen van de installatie, na kennisname van de melding. 
De verbintenissen van Alertis ter zake zijn inspanningsverbintenissen. Alertis garandeert niet dat binnen de voormelde tijdspanne de storing zal zijn opgelost, noch dat de Installatie gebeurlijk opnieuw in werking kan worden gesteld. Elke interventie uitgevoerd in het kader van het Curatief Onderhoud heeft enkel betrekking op de door de Klant gesignaleerde storing. Alertis voert in het kader van dergelijke interventies geen volledige controle van de Installatie uit en neemt geen verantwoordelijkheid op zich, noch draagt enige aansprakelijkheid inzake de herstelling van of schade ten gevolge van storingen en defecten die door de Klant voorafgaandelijk niet zijn gemeld. Na iedere interventie zal Alertis een interventiebon opmaken en overmaken aan de Klant met een overzicht van de uitgevoerde of gesignaleerde bijzondere prestaties. De interventiebon zal gebeurlijke opmerkingen van Alertis en/of de Klant aangaande de Installatie vermelden, waaronder de eventuele vastgestelde incidenten.

13.6 Curatief Onderhoud via SafeConnect
Zie detailomschrijving in volgende datasheet SC - SafeConnect.

13.7 Meldkameraansluiting via Alertis
Zie detailomschrijving in volgende datasheet SC - Meldkameraansluiting.

13.8 Dataverbinding via simkaart Alertis
Zie detailomschrijving in volgende datasheet SC - Simkaartabonnement.

13.9 Nedap Upgrade Assurance
Zie detailomschrijving in volgende datasheet SC - Nedap Upgrade Assurance.

13.10 Avigilon Smart Plan
Zie detailomschrijving in volgende datasheet SC - Avigilon Smart Plan.

13.11 AVA Camera Subscription
Zie detailomschrijving in volgende datasheet SC - AVA Camera Subscription.

14. Uitgesloten prestaties en leveringen in de uitvoering van een Service Contract

14.1 De Diensten die buiten het Service Contract vallen en de gebeurlijke leveringen van Goederen, waaronder het (vervangings)materiaal en de verbruiksgoederen, die de Klant bij Alertis bestelt, zullen door Alertis in regie aan de Klant worden aangerekend volgens de op dat ogenblik van kracht zijnde tarieven van Alertis. Dit geldt eveneens voor de materialen die voor de levering van de Diensten nodig zijn, zoals stellingen en hoogtewerkers, tenzij de Klant die gratis aan Alertis ter beschikking stelt en voor bijkomend werk (o.a. herprogrammatie kiezer of centrale) dat nodig geacht wordt of dient uitgevoerd te worden op aanvraag van de Klant. Zijn eveneens nooit in het Service Contract noch de Vaste Vergoeding begrepen:

  • Tussenkomsten of prestaties aan onderdelen die vreemd zijn aan de Installatie en
  • Tussenkomsten of prestaties die het gevolg zijn van
    • Oorzaken die ontsnappen aan de controle van Alertis, waaronder maar niet beperkt tot stroomschommelingen of stroomuitval, blikseminslag, wijzigingen of werken aan de Installatie door de Klant of derden, schade als gevolg van opzettelijke handelingen zoals (poging tot) inbraak, sabotage, vandalisme en oproer;
    • abnormaal of oneigenlijk gebruik van de Installatie of fouten, nalatigheden, onvoorzichtigheden of vergissingen van de Klant;
    • het toevoegen of wegnemen van onderdelen van de Installatie en de diensten voortvloeiend uit de verplaatsing van het materiaal;
  • controle van de conformiteit van de Installatie aan de voorschriften van de norm NBN- S21-100 deel I;
  • controle van de conformiteit van de Installatie aan de concept voorschriften van Incert.
  • de vervangen verbruiksgoederen zoals batterijen, filters, blusgassen & schuim,…

15. Verplichtingen van de Klant

15.1 De Klant verbindt zich ertoe om van de Diensten en Goederen gebruik te maken als een goed huisvader.

15.2 De Klant verbindt zich ertoe om de aangestelden en andere hulppersonen van Alertis die met de uitvoering van de Diensten zijn belast alle faciliteiten te verlenen om gedurende de dagen en uren waarop de Diensten bij de Klant worden geleverd, toegang te verlenen tot de Installatie en al haar onderdelen. Het bereikbaar maken van de detectoren, onder de valse vloeren, boven de valse plafonds en in de liftschachten, is ten laste van de Klant. De Klant zal ervoor zorgen dat de Diensten kunnen worden uitgevoerd in een veilige omgeving en is zich ervan bewust dat de functionaliteiten van de Installatie, of van enige andere installatie, tijdelijk kunnen worden uitgeschakeld of gewijzigd. Het is uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Klant om erop toe te zien dat de gepaste voorzorgsmaatregelen zijn genomen ter voorkoming van eventuele ongelukken en daaruit voortkomende schade.

15.3 De Klant zal op zijn kosten de nodige schikkingen treffen opdat na de beëindiging van de werken een algemene werkingsproef van de Installatie kan worden georganiseerd.

15.4 De Klant is ertoe gehouden om Alertis op de hoogte te brengen van elke wijziging:

  • inzake de Contactpersonen (wanneer de Klant beschikt over de dienst Meldkameraansluiting via Alertis); Wijzigingen kunnen rechtstreeks gestuurd worden naar Customerservice@alertis.be.
  • aan de Installatie of aan de omstandigheden of plaatsgesteldheid die voor de goede werking van de Installatie van belang zouden kunnen zijn, zoals doch niet beperkt tot de wijzigingen in de schikking, het gebruik en de samenstelling van de lokalen en het plaatsen van nieuwe bewakingspunten.
  • inzake de facturatiegegevens (zoals bedrijfsnaam, adres, btw-nummer, e-mailadres, enz.). Dergelijke wijzigingen dienen uiterlijk één (1) maand vóór de jaarlijkse verjaardag van het Service Contract aan Alertis te worden meegedeeld. Wijzigingen kunnen rechtstreeks gestuurd worden naar Customerservice@alertis.be. Bij laattijdige melding behoudt Alertis zich het recht voor een administratieve vergoeding van vijftig euro (€50,00) per foutieve of ontbrekende wijziging aan te rekenen.

15.5 De Klant zal Alertis onmiddellijk verwittigen van ieder incident met betrekking tot de Installatie en haar werking.

15.6 Niettegenstaande het Service Contract, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, berust de verplichting tot het bewaken van de brandveiligheid en het algemeen toezicht op de werking van de Installatie uitsluitend bij de Klant. De Klant is onder meer verantwoordelijk voor het nemen van alle nodige veiligheids- en bewakingsmaatregelen in geval van en tijdens de periode van onderbreking of storing in de werking van de Installatie.

16. De Vergoeding in het kader van een Service Contract en de aanrekening ervan

16.1 Onder voorbehoud van de van kracht zijnde prijsreglementering, zal de Vergoeding jaarlijks op de verjaardag van het Service Contract worden herzien volgens de volgende formule:

P= Po ((0,80 x S/So) + 0,20)

waarbij:
P = nieuw bedrag jaarlijkse Vergoeding
Po = bedrag jaarlijkse Vergoeding bij ondertekening van het Service Contract
S = referteloonkost “Agoria Digital” op datum van de herziening
So = referteloonkost “Agoria Digital” bij ondertekening van het Service Contract

16.2 Alertis behoudt zich het recht voor om de tarieven van de Bijkomende Vergoedingen en de regietarieven te herzien. In geval van een tariefherziening zijn de op het moment van facturatie geldende tarieven van toepassing. De Klant wordt hiervan voorafgaandelijk in kennis gesteld. Een tariefwijziging geeft geen recht op kosteloze beëindiging van het Service Contract. De Klant kan de actuele regietarieven opvragen bij Alertis.

16.3 In het bijzonder zal elke wijziging in één of meer elementen die de basis vormen voor de berekening van de Bijkomende Vergoeding voor zover deze wijzigingen voortvloeien uit objectieve omstandigheden en niet uitsluitend het gevolg zijn van de eenzijdige wil van Alertis (zoals, maar niet beperkt tot, stijgende grondstofprijzen, wijzigingen in belastingen, wisselkoersen, vergoedingen, rechten, heffingen en accijnzen), evenals prijsaanpassingen door leveranciers van Alertis, geeft Alertis het recht om de Bijkomende Vergoeding aan te passen aan de gewijzigde omstandigheden.

16.4 Alertis zal de Vergoeding voor de eerste maal aanrekenen op het ogenblik van de start van het Service Contract en vervolgens telkens in de maand volgend op de jaarlijkse verjaardag van het Service Contract.

16.5 In geval van wijzigingen overeenkomstig Artikel 20 van de Algemene Voorwaarden beschikt Alertis over het recht om tussentijds te factureren.

17. Beveiligingsinstallatie niet in dienst gesteld door Alertis

Indien de Installatie niet door Alertis in dienst werd gesteld:

  • zal Alertis de Diensten uitvoeren op basis van de kennis, documentatie en wisselstukken waarover zij op het moment van de uitvoering beschikt, zonder enige garantie aangaande de beschikbaarheid van wisselstukken;
  • is Alertis, tenzij in geval van bijzonder grove fout of opzet, ontslagen van elke aansprakelijkheid voor de schade die haar tussenkomst aan de Installatie, de Klant of derden zou veroorzaken en zal de Klant Alertis hiervoor vrijwaren, ongeacht of de Klant aan Alertis al dan niet enige informatie of documentatie ter beschikking heeft gesteld;
  • is Alertis niet aansprakelijk voor enig gebrek in de werking van de Installatie dat het gevolg zou zijn van elementen waarin zij niet is tussengekomen zoals het gebruik in de Installatie van kwalitatief minderwaardige producten of de fouten in de plaatsing van de Installatie (met inbegrip van de fouten te wijten aan gebrekkige studie in hoofde van de oorspronkelijke installateur).

18. Duur en Beëindiging van het Service Contract

18.1 Het Service Contract treedt in werking op datum en voor de duur bepaald in de Bijzondere Voorwaarden. Indien het Service Contract wordt aangegaan voor bepaalde duur, dan zal het Service Contract stilzwijgend worden verlengd met dezelfde periode als haar oorspronkelijke duur, tenzij een Partij afziet van de verlenging door middel van een aangetekend schrijven verzonden aan de andere Partij uiterlijk 3 (drie) maanden voorafgaand aan de einddatum de bedoelde periode.

18.2 Onverminderd het recht op schadevergoeding, zal elke Partij te allen tijde het recht hebben om buiten rechterlijke tussenkomst per aangetekend schrijven gericht aan de andere Partij het Service Contract met onmiddellijke ingang te beëindigen, zonder aan de andere Partij enige (opzeg)termijn of –vergoeding verschuldigd te zijn, indien de andere Partij zich in de uitvoering van het Service Contract schuldig maakt aan een opzettelijke of zware fout en zij, na per aangetekend schrijven in gebreke gesteld te zijn geweest, aan de ingebrekestelling geen positief gevolg geeft binnen een termijn van tien (10) werkdagen volgend op de datum waarop het aangetekend schrijven ter post is afgestempeld.
Wordt in hoofde van de Klant onder meer als zware fout in de zin van de voorgaande alinea beschouwd een tekortkoming aan de Artikelen 3, 15, 22, 23 en 24.2 van de Algemene Voorwaarden.

18.3 Elke Partij heeft het recht om te allen tijde zonder rechterlijke tussenkomst per aangetekend schrijven gericht aan de andere Partij het Service Contract met onmiddellijke ingang te beëindigen, indien uitzonderlijke omstandigheden elke professionele samenwerking tussen Partijen definitief onmogelijk maken.
Worden onder meer als uitzonderlijke omstandigheden in de zin van de voorgaande alinea beschouwd:

  • het faillissement, de vereffening, de ontbinding of de opening van gerechtelijke reorganisatie (ten aanzien) van de andere Partij;
  • de veroordeling van de andere Partij omwille van daden die van aard zijn om het vertrouwen in de andere Partij te verliezen zoals diefstal, heling, schriftvervalsing;
  • elke andere omstandigheid die van aard is om op substantiële wijze de mogelijkheid van de andere Partij om haar verplichtingen uit te voeren, aantast of in aanwezigheid waarvan van de Partij die tot ontbinding overgaat niet redelijkerwijze verder verwacht mag worden dat deze haar verplichtingen in het kader van het Service Contract verder uitvoert.


18.4 In het geval dat het Service Contract aangegaan is voor bepaalde duur, dan zal de Klant, indien hij het Service Contract vroegtijdig beëindigt zonder dat aan de voorwaarden van artikels 18.1, 18.2 en 18.3 van de Algemene Voorwaarden is voldaan of indien Alertis het Service Contract vroegtijdig beëindigt onder de voorwaarden van Artikels 18.1, 18.2 en 18.3 van de Algemene Voorwaarden, alle Vergoedingen verschuldigd blijven die tot het einde van de duur van het Service Contract zouden moeten betaald worden.

18.5 Het einde van het Service Contract, om welke reden dan ook, brengt automatisch een einde aan alle Diensten zoals vermeld in de Bijzondere Voorwaarden (niets uitgezonderd) die in het Service Contract vervat zitten.

18.6 Indien tijdens de uitvoering van het Service Contract blijkt dat de Installatie niet langer op een technisch verantwoorde wijze kan worden onderhouden of hersteld, onder meer door het bereiken van de end-of-life status, de blijvende onbeschikbaarheid van wisselstukken, of het wegvallen van ondersteuning door de fabrikant, dan behoudt Alertis zich het recht voor om het Service Contract met betrekking tot de betrokken Installatie geheel of gedeeltelijk te beëindigen.

19. Opschorting van de Dienst

19.1 Alertis heeft het recht om, na voorafgaande schriftelijke ingebrekestelling aan de Klant en indien de Klant nalaat het daarin vermelde verzuim binnen de gestelde termijn te verhelpen, middels kennisgeving aan de Klant (bevestigd per aangetekend schrijven) de Diensten of enige andere activiteit in verband met het Service Contract geheel of gedeeltelijk en met onmiddellijke ingang op te schorten, in de volgende gevallen:

  • in gebreke blijft om een vervallen factuur van Alertis tijdig te betalen;
  • de Installatie in belangrijke wijze heeft gewijzigd zonder dit voorafgaandelijk mede te delen aan Alertis;
  • de Diensten op ongeoorloofde of oneigenlijke wijze gebruikt;
  • diens verplichtingen in het kader van het Service Contract niet nakomt.

20. Wijzigingen van of toevoegingen aan de Installatie

20.1 Indien de Klant tijdens de duur van het Service Contract een Installatie wenst toe te voegen aan het Service Contract, of te verwijderen in geval van meerdere Installaties, dan wel een wijziging doorvoert aan de Installatie die een impact heeft op de Diensten, dan zal de door de Klant verschuldigde Vergoeding overeenkomstig worden aangepast. Indien door de wijziging de Klant aan Alertis een hogere Vergoeding verschuldigd is dan diegene die werd aangerekend op het ogenblik van de start van het Service Contract dan wel in de maand volgend op de jaarlijkse verjaardag van het Service Contract dan zal Alertis de Klant per e-mail informeren over de impact op de Vergoeding. Na ontvangst hiervan beschikt de Klant over (1) één maand om opmerkingen te formuleren, bij gebreke waarvan de door Alertis medegedeelde informatie geacht wordt correct te zijn en Alertis dienovereenkomstig zal overgaan tot facturatie. De eerste maal zal de factuur betrekking hebben op de periode vanaf de activering van de wijziging dan wel uitbreiding van de Installatie tot de verjaardag van het Service Contract. Vervolgens zal de Vergoeding jaarlijks worden aangerekend overeenkomstig Artikel 16 van de Algemene Voorwaarden.

20.2 In geval van toevoeging van een nieuwe Installatie aan de Bijzondere Voorwaarden zal, behoudens andersluidend akkoord tussen Partijen, de duur van het Service Contract vanaf het ogenblik van de toevoeging worden verlengd met een periode overeenstemmend met de oorspronkelijke duur van het Service Contract.

21. Persoonsgegevens

21.1 Alertis en de Klant verbinden zich ertoe de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) na te leven met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.

22. Intellectuele eigendomsrechten

22.1 Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat niets in het Service Contract tot doel of gevolg heeft dat de ene Partij aan de andere, impliciet of expliciet, enig recht of licentie zou toekennen op een aan die Partij toebehorend intellectueel eigendomsrecht of tot het ontstaan zou leiden van een patent, recht van kopie, merk of zakengeheim met betrekking die intellectuele eigendomsrechten. De Partijen verbinden er zich toe om elkaars intellectuele eigendomsrechten te respecteren.

23. Vertrouwelijkheid

23.1 Naar aanleiding van de uitvoering van het Service Contract kan een Partij mogelijk toegang krijgen tot bepaalde informatie die toebehoort aan de andere Partij, waarvan het bezit een concurrentieel voordeel betekent of waarvan de onthulling aan derden een nadeel zou toebrengen aan de laatstgenoemde Partij (“Vertrouwelijke Informatie”). Dit omvat onder andere informatie die beschermd is door intellectuele eigendomsrechten, maar ook andere informatie zoals tekeningen, modellen, formules, specificaties, documenten, software, handleidingen, verslagen, notulen van een vergadering, rekeningen, handels-, zaken- of fabrieksgeheimen of knowhow, zowel schriftelijke als mondelinge data, databases, directories alsook informatie met betrekking tot zakelijke methodes, processen, systemen of technieken van één van de Partijen of haar gelieerde ondernemingen.

23.2 Elke Partij zal zich ervan onthouden om de Vertrouwelijke Informatie van de andere Partij aan derden mede te delen of ten nutte te maken voor eigen rekening of voor rekening van derden en zal de nodige maatregelen nemen opdat derden (waaronder zijn vertegenwoordigers, aandeelhouders, personen verantwoordelijk voor zijn leiding, personeel en agenten) geen kennis krijgen van die Vertrouwelijke Informatie dan in de mate dat dit voor de uitvoering van het Service Contract noodzakelijk is en zal in dat geval de Vertrouwelijke Informatie van de andere Partij op een adequate wijze beschermen.

23.3 De vertrouwelijkheidverplichting zal niet (meer) van toepassing zijn met betrekking tot de informatie die via legitieme middelen publiek beschikbaar is (geworden) of onafhankelijk door een Partij is ontwikkeld.

23.4 De bepalingen van dit artikel zullen van kracht blijven gedurende 5 (vijf) jaar na de beëindiging van het Service Contract.

24. Varia

24.1 Indien een bepaling van de Algemene Voorwaarden of het Service Contract, geheel of gedeeltelijk, ongeldig of niet afdwingbaar zou zijn of strijdig zou zijn met een bepaling van het toepasselijk recht, wordt de rechtsgeldigheid en afdwingbaarheid van de andere bepalingen van de Algemene Voorwaarden of het Service Contract niet aangetast. De ongeldige, niet afdwingbare of strijdige bepaling zal van geacht worden van rechtswege vervangen te zijn door een rechtsgeldige bepaling die de economische finaliteit van de vervangen bepaling zo dicht mogelijk benadert binnen de perken van hetgeen wettelijk maximaal is toegelaten.

24.2 De Klant kan zonder uitdrukkelijke, voorafgaandelijke toestemming van Alertis zijn rechten of verplichtingen voortvloeiend uit het Service Contract niet geheel of gedeeltelijk overdragen aan een derde.

24.3 Tenzij deze afstand uitdrukkelijk schriftelijk is meegedeeld, kan Alertis uit hoofde van het niet inroepen of niet uitoefenen van een recht op basis van het Service Contract niet geacht worden afstand te hebben gedaan van de uitoefening van dat recht in de toekomst. Indien aldus afstand heeft gedaan van een recht om zich te beroepen op een wanprestatie van de Klant, kan deze afstand nooit worden geïnterpreteerd als een afstand van enig ander recht onder het Service Contract, noch als een afstand om zich op dat recht met betrekking tot een andere wanprestatie te beroepen, zelfs indien beide wanprestaties gelijkaardig of identiek zijn.

24.4 De Klant verbindt zich ertoe om geen personeelsleden van Alertis rechtstreeks of onrechtstreeks af te werven, zonder de voorafgaande schriftelijke en uitdrukkelijke toestemming van Alertis. Dit afwervingsverbod geldt gedurende de volledige looptijd van het Service Contract en tot 12 maanden na de afloop of beëindiging ervan. In geval van niet-naleving van dit verbod is de Klant een schadevergoeding verschuldigd ten belope van [12 maanden brutosalaris] van het afgeworven personeelslid, uitgaande van het salaris dat deze laatste ontving op het ogenblik van zijn afwerving.

24.5 Het Service Contract en de Algemene Voorwaarden worden beheerst door het Belgisch recht. In geval van betwisting zullen Partijen alle mogelijke inspanningen ondernemen om het gerezen geschil in der minne te regelen, bij gebreke waarvan alle geschillen die verband houden met het Service Contract en de Algemene Voorwaarden zullen worden beslecht door de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement West-Vlaanderen, afdeling Kortrijk

Wij gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren. Door het verder gebruiken van deze website, gaat u hier expliciet mee akkoord.

Meer informatie
Ik snap het!